Objavljeno: 20. 12. 2016.
Gotovo 280 radionica i webinara s ukupno više od 5.700 sudionika, opremanje nastavnika iz 151 škole suvremenom računalnom opremom i pripadajućom infrastrukturom te izrađeni strateški dokumenti koji će pomoći osnovnim i srednjim školama u RH da postignu viši stupanj digitalne zrelosti – samo su neki od ovogodišnjih rezultata provedbe pilot projekta „e-Škole: Uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola“ koje je danas predstavila Hrvatska akademska i istraživačka mreža – CARNet.
V.d. ravnatelja CARNeta, Zvonimir Stanić iznio je pregled brojnih aktivnosti koje su provedene tijekom 2016. u sklopu projekta kojeg CARNet provodi u suradnji s partnerima: Agencijom za odgoj i obrazovanje, Agencijom za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih te Fakultetom organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu. Ukupna vrijednost pilot projekta je gotovo 307 milijuna kuna, a većim se dijelom sufinancira iz strukturnih fondova Europske unije. Ravnatelj je tijekom svog izlaganja podsjetio i kako je 15. srpnja ove godine svečano potpisan Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za provedbu infrastrukturno-uslužnog dijela projekta vrijedan više od 220 milijuna kuna od čega 85 % sredstava dolazi iz Europskog fonda za regionalni razvoj dok se preostali iznos sufinancira iz nacionalnih sredstava. Upravo na temelju tog ugovora započelo se s opremanjem nastavnog i nenastavnog osoblja u 151 osnovnoj i srednjoj školi koje sudjeluju u projektu a koje čine 10% svih škola u RH. Od ukupnog broja škola u projektu, do danas je opremljeno gotovo 85 %, dok će preostale škole biti opremljene početkom sljedeće godine.
Uz opremanje škola IKT infrastrukturom iznimno su važni i sadržajni elementi te edukacija i podrška koje CARNet kroz provedbu projekta pruža nastavnicima i ravnateljima. Tako su ove godine izrađena i dva strateška dokumenta: Okvir digitalne zrelosti škola, koji po prvi put u RH omogućava dubinski uvid u stanje digitalne zrelosti osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj, te Okvir za digitalnu kompetenciju korisnika koji uz pripadajući Priručnik, donosi pregled znanja i vještina (kompetencija) potrebnih nastavnicima, ravnateljima i administrativnim djelatnicima za primjenu digitalnih tehnologija i resursa u školama. Kako bi se nastavnici potakli na korištenje tehnologije i digitalnih obrazovnih sadržaja u nastavi, CARNet je dosad izradio i 60 scenarija učenja za biologiju, kemiju, matematiku i fiziku za 7. i 8. razred osnovnih te 1. i 2. razred srednjih škola a do kraja projekta cilj je osmisliti ukupno 240 scenarija te ujedno potaknuti nastavnike na stvaranje vlastitih. Poticanje i osnaživanje nastavnika provodi se i kroz brojne radionice i webinare na kojima su polaznici između ostalog mogli educirati kako provoditi suvremenu nastavu uz pomoć tehnologije, koristiti alate za izradu digitalnih obrazovnih sadržaja ili pak koristiti videokonferencije u nastavi. Do danas je održano 275 radionica s ukupno više od 4.300 sudionika te četiri webinara koje je aktivno pratilo gotovo 1.500 sudionika.
CARNet je danas predstavio i novu mrežnu stranicu projekta „e-Škole“ (www.e-skole.hr) na kojoj će se redovito objavljivati sve najvažnije informacije za projektne dionike, ali i opću zainteresiranu javnost, a ravnatelj Stanić iznio je i plan projektnih aktivnosti za sljedeću godinu. Tako će sljedeće godine CARNet objaviti preostalih 180 scenarija učenja a započet će i izrada digitalnih obrazovnih sadržaja koji će pratiti nastavne planove i programe pojedinih predmeta. Sav sadržaj bit će korisnicima dostupan kroz centralni nacionalni repozitorij čime će se stvoriti jedinstveno mjesto za pristup tim sadržajima, kako iz škole tako i od kuće. U sklopu navedenog sadržaja svakako treba naglasiti i brojna cjelovita djela hrvatskih i stranih pisaca s popisa obvezne školske lektire za osnovnu i srednju školu koji će pod nazivom e-Lektire također biti dostupni kroz repozitorij.
Početkom sljedeće godine očekuje se i dovršetak opremanja škola i regionalnih obrazovnih centara računalnom opremom a tijekom 2017. CARNet će izgraditi i bežičnu mrežu u ukupno 144 škole. U produkciju će biti pušten i ekosustav „e-Škole”, krovni sustav koji definira sve ostale podsustave kao što su SIPU (sustav informatizacije procesa ustanova) – centralizirani i standardizirani sustav za informatizaciju poslovanja i praćenja poslovnih procesa u školama te sustav za analitike učenja i organizacije pomoću kojeg će škole moći prikupljati, mjeriti, analizirati i izvještavati o učenicima i njihovom učenju. U drugoj polovici 2017. će se provesti i završno istraživanje i vrednovanje digitalnog sazrijevanja škola koje će pokazati koliko su škole uključene u projekt napredovale u odnosu na nedavno objavljeno istraživanje prema kojem velika većina škola (82 %) spada u tzv. digitalne početnice.
Projekt „e-Škole“ dio je šireg programa „e-Škole“ koji se provodi kroz više projekata informatizacije školskog sustava u razdoblju od 2015. do 2022. godine. Provedba pilot projekta započela je 2015. godine i traje do 2018. nakon čega slijedi tzv. „veliki“ projekt čija se provedba planira u razdoblju od 2019. do 2022. godine te će uključivati 60 % svih osnovnih i srednjih škola u RH. U provedbi pilot projekta sudjeluje gotovo 7.000 nastavnika, od čega 1.300 iz prirodoslovnih predmeta i matematike te 151 ravnatelj.